• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Sprawozdanie VI kwartał

 

Sprawozdanie z realizacji Projektu
„Kreatywny uczeń w innowacyjnej Szkole Podstawowej w Koziegłowach”

Projekt realizowany w ramach: Oś priorytetowa XI. Wzmocnienie potencjału edukacyjnego dla działania: 11.1 Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i średniego dla poddziałania 11.1.4. Poprawa efektywności kształcenia ogólnego – konkurs w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

– VI kwartał – rok szkolny 2021/2022

Zgodnie z założeniami uczestnikami projektu są uczniowie klas IV - VIII, bez względu na płeć i stan zdrowia. Po uzyskaniu zgody na przedłużenie realizacji projektu – obecny termin zakończenia projektu to lipiec 2022 -  kontynuujemy prowadzenie zajęć dla uczniów, które mają na celu wyeliminowanie trudności w przyswajaniu umiejętności matematycznych i zniwelowanie barier dotyczących komunikacji w języku angielskim.

Na początku września odbył się kolejny nabór uczniów do grup: zajęcia wspierające z języka angielskiego, zajęcia wspierające z matematyki, zajęcia rozwijające z języka angielskiego i zajęcia rozwijające z matematyki. W sumie utworzono 29 grup (14 z matematyki i 15 z języka angielskiego) co pozwoli zrealizować założenia projektowe do końca roku szkolnego, pod warunkiem nauki w trybie stacjonarnym.

DORADZTWO ZAWODOWE

Na przełomie października i listopada 2021r. udało się zorganizować dwa wyjazdy do lokalnych przedsiębiorców, zaplanowane na ubiegły rok szkolny, do których nie doszło ze względu na panujący reżim sanitarny i obostrzenia wynikające z pandemii COVID – 19. Zakłady, z którymi wcześniej ustalaliśmy wycieczki zawodoznawcze, nie wyraziły zgody na wejście na ich teren, nawiązaliśmy więc kontakt z innymi, mniejszymi przedsiębiorcami, którzy chętnie oferowali swoją pomoc i zapoznali nas ze specyfiką pracy w swoich zakładach. Uczniowie klasy ósmej zwiedzili nowoczesną stolarnię oraz zakład odlewniczy PRESS. Zwiedzający byli bardzo mile zaskoczeni atrakcyjnością pracy w tych zakładach, wykazywali zainteresowanie pracą na różnych stanowiskach, przy obsłudze nowoczesnych maszyn i urządzeń.

Ponadto w ramach założeń projektowych rozpoczęto realizację zajęć przygotowujących do debaty podsumowującej projekt. Zajęcia te prowadzi p. K. Dyja – doradca zawodowy, pracownik PPP-P w Myszkowie.

ZAJĘCIA Z MATEMATYKI

Na większości zajęć wykorzystywana jest tablica interaktywna, różne aplikacje internetowe  Quizizz, Szalone Liczby, gry np. Ja mam… Kto ma …?. Matlandia – program interaktywny wydawnictwa GWO.

Zajęcia prowadzone są w różnej formie: indywidualnie, w grupach,
z wykorzystaniem kart pracy. Atmosfera pracy jest przyjazna dla uczniów, nawet w rywalizacji w Quizizz uczniowie się już nie stresują, wiedząc, że zawsze ktoś wygrywa a ktoś przegrywa.

Na zajęciach rozwijających, dzięki temu, że praca odbywa się w małych grupach, uczniowie dyskutują, szukają pomysłów na rozwiązanie zadania, stosują „burzę mózgów”, uczą się pracować w zespole. Dostrzegają nowe pomysły na rozwiązanie zadania, znajdują alternatywne rozwiązania. Rozwijanie kompetencji miękkich na lekcjach matematyki odbywa się głównie poprzez stosowanie odpowiednich metod. Kształceniu tych kompetencji sprzyja rozwiązywanie zdań tekstowych, zwłaszcza tych, które można rozwiązać kilkoma metodami, zadań logicznych, zadań na dowodzenie i  zagadek matematycznych.

Na zajęciach wspierających uczniowie pracują w grupach, w parach, uczą się oceniać prace innych, panować nad stresem. Budowane są pozytywne relacje, zdolność do efektywnej komunikacji. Uczniowie uczą się na doświadczeniachi błędach swoich oraz innych osób, wzajemnie się wspierają.

ZAJĘCIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO

Głównym celem zajęć jest uzupełniania wiadomości z zakresu języka obcego określonych w podstawie programowej dla danego etapu kształcenia, które wystąpiły po prawie rocznym okresie nauki zdalnej, budowanie większej pewności siebie w posługiwaniu się językiem obcym oraz zwiększenie zainteresowania i motywacji uczniów do nauki języka obcego. Uczniowie utrwalali słownictwo i poznawali nowe struktury gramatyczne, niezbędne do skutecznej komunikacji, liczne ciekawostki o otaczającym świecie oraz  kulturę krajów anglojęzycznych. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem pomocy zakupionych w ramach projektu: tabletów, gier leksykalnych. Często korzystano z tablic multimedialnych i ogólnodostępnych w Internecie platform edukacyjnych. Wykorzystując quizy, krzyżówki, czy kalambury przygotowane przez nauczyciela uczniowie chętnie i bez stresu przyswajali niezbędną wiedzę.

Efektem zaangażowania uczniów w zajęcia projektowe jest widoczny wzrost kompetencji miękkich, zarówno umiejętności interpersonalnych jak i samokontroli, takich jak: asertywność, samodyscyplina, kreatywność, innowacyjność, rozwiązywanie problemów, łatwość realizowania zadań i skupianie się na celu, zarządzanie czasem, dobra organizacja pracy, chęć i gotowość do nauki i samorozwoju, odporność na stres, umiejętność pacy w zespole, logiczne myślenie. Osiągane umiejętności pozwalają z kolei lepiej przyswajać wymaganą wiedzę, co przekłada się na wszechstronny rozwój ucznia.