• Zmień kontrast
  • Czcionka
  • A
  • A+
  • A++

Podsumowanie projektu

Projekt „Kreatywny uczeń w innowacyjnej szkole podstawowej w Koziegłowach” w pierwotnych założeniach miał być realizowany od stycznia 2019r. do grudnia 2020r. Z powodu wybuchu pandemii i zawieszenia zajęć edukacyjnych, w tym zajęć z projektu, jego realizacja – za zgodą Urzędu Marszałkowskiego – została przedłużona do lipca 2022r.

Zajęcia odbywały się według planu, który modyfikowano na bieżąco aby jak najefektywniej i jednocześnie terminowo doprowadzić do ich zakończenia w ustalonym terminie. Na czas nauki zdalnej i kwarantanny poszczególnych klas zajęcia zawieszano, by następnie odpracowywać je sukcesywnie, gdy uczniowie uczęszczali na zajęcia stacjonarne.

Ostatecznie zajęcia z projektu zakończono w kwietniu – z matematyki i w maju – z języka angielskiego. W czasie pandemii zauważono wzrost frekwencji na zajęciach, co można tłumaczyć chęcią nadrobienia zaległości , które pojawiały się u wielu uczniów jako skutek nauki zdalnej. Końcowa frekwencja na wszystkich zajęciach wyniosła 83,5%.

Na przestrzeni lat 2019-2022 w projekcie uczestniczyło 255 uczniów. Niektórzy brali udział zarówno w zajęciach z języka angielskiego , matematyki, jak i w spotkaniach z doradcą zawodowym, inni wybrali tylko jeden z wymienionych rodzajów wsparcia. Udział w poszczególnych typach zajęć przedstawiono w tabelach:

Tabela1. Zajęcia z języka angielskiego i matematyki

Rodzaj zajęć

Zajęcia rozwijające
z języka angielskiego

Zajęcia wspierające
z języka angielskiego

Zajęcia rozwijające
z matematyki

Zajęcia wspierające
z matematyki

Liczba uczniów, którzy przystąpili do projektu

55

130

64

165

Liczba dziewcząt

 

32

71

28

90

Liczba chłopców

 

23

59

36

75

Liczba uczniów, którzy ukończyli projekt

48

101

57

135

Liczba uczniów, którzy wykazali wzrost kompetencji

44

89

40

114

Wskaźnik procentowy wzrostu kompetencji

92%

88%

70%

84%

 

 

 

Liczba uczniów, którzy nie ukończyli projektu

z powodu pisemnej rezygnacji

6

11

5

13

nie przystąpili do testu na wyjście

1

15

2

11

opuścili szkołę w trakcie trwania projektu

-

3

-

6



W sumie przeprowadzono 1137 godzin zajęć z matematyki oraz 1134 godziny zajęć z języka angielskiego.

Tabela 2. Zajęcia z doradztwa zawodowego

Rok szkolny

Liczba uczniów biorących udział
w spotkaniach indywidualnych

Liczba uczniów biorących udział
w zajęciach warsztatowych

2018/2019

15

15

2019/2020

-

-

2020/2021

15

15

2021/2022

12

12



Łącznie odbyło się 30 godzin spotkań indywidualnych, 24 godziny konsultacji oraz 16 godzin warsztatów.

W roku szkolnym 2021/2022 zorganizowano dwa wyjazdy do lokalnych przedsiębiorstw, w których uczniowie mogli zapoznać się z pracą na różnych stanowiskach, poznali specyfikę zakładów: nowoczesnej stolarni oraz zakładu odlewnictwa PRESS. Poznali z nowoczesne urządzenia i maszyny oraz ich obsługę. Dowiedzieli się też, jakie dalsze kierunki nauki należałoby podjąć, aby móc pracować w poznanych zawodach.

W trakcie realizacji projektu uczniowie korzystali ze sprzętu TIK, zakupionego w ramach projektu, wykorzystywali tablety, kalkulatory, pracowali na programach i bawili się pomocami dydaktycznymi. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie wymaganych celów: przekonanie, że matematyka nie jest aż tak trudna, a języka angielskiego można się uczyć w nietypowy sposób, nie tylko przez przysłowiowe wkuwanie słówek i reguł gramatycznych.

Wsparcie obejmowało również nabywanie przez uczniów kompetencji kluczowych. Postawiono na komunikację, umiejętność prezentowania się przed innymi, czy pracę w zespołach zadaniowych. Dzięki temu uczniowie, pracując w małych grupach uczyli się pokonywać swoje lęki i słabości. Ponadto przygotowano ich do kolejnego etapu, jakim jest nowa szkoła oraz zdobycie zawodu a następnie poszukiwanie pracy. Na zajęciach z doradcą zawodowym uczniowie przygotowywali się również do debaty podsumowującej projekt , która odbyła się 14 czerwca 2022r. Debata poświęcona była roli liczb w życiu codziennym. Uczniowie wykazali, że matematyka jest wszędzie, w każdej dziedzinie życia, w każdym przedmiocie, którego uczą się w szkole. Debatę podsumowano słynnym zdaniem: „Matematyka jest królową nauk”.