Podsumowanie projektu
Projekt „Kreatywny uczeń w innowacyjnej szkole podstawowej w Koziegłowach” w pierwotnych założeniach miał być realizowany od stycznia 2019r. do grudnia 2020r. Z powodu wybuchu pandemii i zawieszenia zajęć edukacyjnych, w tym zajęć z projektu, jego realizacja – za zgodą Urzędu Marszałkowskiego – została przedłużona do lipca 2022r.
Zajęcia odbywały się według planu, który modyfikowano na bieżąco aby jak najefektywniej i jednocześnie terminowo doprowadzić do ich zakończenia w ustalonym terminie. Na czas nauki zdalnej i kwarantanny poszczególnych klas zajęcia zawieszano, by następnie odpracowywać je sukcesywnie, gdy uczniowie uczęszczali na zajęcia stacjonarne.
Ostatecznie zajęcia z projektu zakończono w kwietniu – z matematyki i w maju – z języka angielskiego. W czasie pandemii zauważono wzrost frekwencji na zajęciach, co można tłumaczyć chęcią nadrobienia zaległości , które pojawiały się u wielu uczniów jako skutek nauki zdalnej. Końcowa frekwencja na wszystkich zajęciach wyniosła 83,5%.
Na przestrzeni lat 2019-2022 w projekcie uczestniczyło 255 uczniów. Niektórzy brali udział zarówno w zajęciach z języka angielskiego , matematyki, jak i w spotkaniach z doradcą zawodowym, inni wybrali tylko jeden z wymienionych rodzajów wsparcia. Udział w poszczególnych typach zajęć przedstawiono w tabelach:
Tabela1. Zajęcia z języka angielskiego i matematyki
Rodzaj zajęć |
Zajęcia rozwijające |
Zajęcia wspierające |
Zajęcia rozwijające |
Zajęcia wspierające |
|
Liczba uczniów, którzy przystąpili do projektu |
55 |
130 |
64 |
165 |
|
Liczba dziewcząt
|
32 |
71 |
28 |
90 |
|
Liczba chłopców
|
23 |
59 |
36 |
75 |
|
Liczba uczniów, którzy ukończyli projekt |
48 |
101 |
57 |
135 |
|
Liczba uczniów, którzy wykazali wzrost kompetencji |
44 |
89 |
40 |
114 |
|
Wskaźnik procentowy wzrostu kompetencji |
92% |
88% |
70% |
84% |
|
Liczba uczniów, którzy nie ukończyli projektu |
z powodu pisemnej rezygnacji |
6 |
11 |
5 |
13 |
nie przystąpili do testu na wyjście |
1 |
15 |
2 |
11 |
|
opuścili szkołę w trakcie trwania projektu |
- |
3 |
- |
6 |
W sumie przeprowadzono 1137 godzin zajęć z matematyki oraz 1134 godziny zajęć z języka angielskiego.
Tabela 2. Zajęcia z doradztwa zawodowego
Rok szkolny |
Liczba uczniów biorących udział |
Liczba uczniów biorących udział |
2018/2019 |
15 |
15 |
2019/2020 |
- |
- |
2020/2021 |
15 |
15 |
2021/2022 |
12 |
12 |
Łącznie odbyło się 30 godzin spotkań indywidualnych, 24 godziny konsultacji oraz 16 godzin warsztatów.
W roku szkolnym 2021/2022 zorganizowano dwa wyjazdy do lokalnych przedsiębiorstw, w których uczniowie mogli zapoznać się z pracą na różnych stanowiskach, poznali specyfikę zakładów: nowoczesnej stolarni oraz zakładu odlewnictwa PRESS. Poznali z nowoczesne urządzenia i maszyny oraz ich obsługę. Dowiedzieli się też, jakie dalsze kierunki nauki należałoby podjąć, aby móc pracować w poznanych zawodach.
W trakcie realizacji projektu uczniowie korzystali ze sprzętu TIK, zakupionego w ramach projektu, wykorzystywali tablety, kalkulatory, pracowali na programach i bawili się pomocami dydaktycznymi. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie wymaganych celów: przekonanie, że matematyka nie jest aż tak trudna, a języka angielskiego można się uczyć w nietypowy sposób, nie tylko przez przysłowiowe wkuwanie słówek i reguł gramatycznych.
Wsparcie obejmowało również nabywanie przez uczniów kompetencji kluczowych. Postawiono na komunikację, umiejętność prezentowania się przed innymi, czy pracę w zespołach zadaniowych. Dzięki temu uczniowie, pracując w małych grupach uczyli się pokonywać swoje lęki i słabości. Ponadto przygotowano ich do kolejnego etapu, jakim jest nowa szkoła oraz zdobycie zawodu a następnie poszukiwanie pracy. Na zajęciach z doradcą zawodowym uczniowie przygotowywali się również do debaty podsumowującej projekt , która odbyła się 14 czerwca 2022r. Debata poświęcona była roli liczb w życiu codziennym. Uczniowie wykazali, że matematyka jest wszędzie, w każdej dziedzinie życia, w każdym przedmiocie, którego uczą się w szkole. Debatę podsumowano słynnym zdaniem: „Matematyka jest królową nauk”.